به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

تقدیر و تدبیر – حسین دارنده

تقدیر و تدبیر – حسین دارنده:

اصولا یکی از اصلی‌ترین دلایلی که انسانها فکر میکنند حتما باید جای خود و موقعیت و مکان خود را تعویض کنند تا به خوشبختی و خوشحالی برسند این موضوع است که فکر میکنند خوشبختی در پولِ زیاد، محیط، زندگی عالی و مال و منال است این دیدگاه تا حدودی درست است باز هم میگویم تا حدودی. ولی روی صحبت من در اینجا با ان افرادی است که به هر دلیلی نمیتوانند جای خود را تغییر دهند، این افراد باید دیدگاه و نگرش خود را به خوشبختی و شادی تعویض کنند زیرا تا زمانی که دیدگاه عوض نشود هیچ تغییری صورت نخواهد گرفت حتی اگر به پول زیاد هم برسند و یا به بهترین خانه در بهترین کشور دنیا هم برسند باز هم بعد از مدت کمی به آن موقعیت فعلی عادت کرده و بهانه میاورند چون آنها با خودِ شادی مشکل دارند نه جا و مکان.

درست است جا و مکان برای کسی که دیدگاه درستی دارد و خوشبخت است، تاثیر مستقیمی میگذارد و باعث میشود شادی او افزایش پیدا کند ولی برای کسی که با هیچ چیزی خوشحال نمیشود نمیتوان از پول و مکان صحبت کرد پس بهترین کار تغییر دیدگاه است و وقتی دیدگاه عوض شد ان زمان با پول کم یا زیاد و در مکانی معمولی هم میتوان خوشبخت بود. به نقل از سهراب سپهریِ پر احساس: «چشمها را باید شست جورِ دیگر باید دید».

تقدیر و تدبیر – حسین دارنده

خیلی ها میگویند من چون مثل فلان شخص شهرت و پیشرفت او را ندارم نمیتوانم از زندگی لذت ببرم. انها میگویند فلان شخص ازدواج خوبی داشته یا در کسب و کارش به موفقیت رسیده ولی من که به جایی نرسیدم و چیزی ندارم که به ان دلخوش کنم پس چرا باید شاد باشم و بگویم و بخندم؟ شاید در نگاه اول دلایل این افراد سنجیده و معقول به نظر برسد ولی زندگی همانند آبی در لیوانی ترک خورده است که هر لحظه امکان دارد این لیوان بشکند پس بی خردیست که ما از این لیوان اب ننوشیم. خیلی از ماها به آنچه که میخواستیم رسیدیم و خیلی ها هم نرسیدیم ولی این اصلا دلیل بر این نمیشود که زمان حال را از دست بدهیم. اگر تمام شب را برای دیدن خورشید افسرده و غمگین باشیم و حسرت بخوریم، منظره زیبای شب و ماه را از دست خواهیم داد تازه معلومم نیست که آیا فردا خورشیدی ببینیم یا نه. حتی امکان دارد در زمان آینده به خود بگویید خدا رو شکر که زندگی من مثل فلان شخص نشد یا کسب و کارم مثل او نشد. ویلیام شکسپیر در جمله ایی زیبا میگوید: «رها کردنِ آرزویی پوچ و محال خود موفقیتی بزرگ است».

 من خودم به شخصه دوست داشتم بازیگر شوم و چند جا هم تست دادم ولی بعد از مدتی دیدم بازیگری من را دوست ندارد به همین منظور از زمان حالم لذت بردم و آرام آرام دیدم که نویسنده شده ام نویسندگی عشقی عمیق و قوی بود که سراغ من امد و بعد از مدتی متوجه شدم که من هم او را دوست دارم و تمام استعداد و هنر من در نویسندگی و سخنرانی است آنجا بود که خداوند را شکر کردم که بازیگر نشدم زیرا دوست داشته شدن از سمت معشوق، خیلی بهتر است تا دوست داشتنِ عاشق.

تقدیر و تدبیر – حسین دارنده

گاهی اوقات ما از انتهای دل میگوییم: ای کاش من جای فلان شخص بودم و بعد از چندین سال به جایگاه خود مینگریم و میگوییم: خدارو شکر که من جای او نیستم. باور کنید برای من که خیلی پیش امده است. در سال 2008 با 100 پیرمرد و پیرزنِ بالای 80 سال مصاحبه ایی انجام شد و از آنها پرسیده شد شما اگر به زمان جوانی برمیگشتید چه کارهایی میکردید؟ همه آنها گفتند از زندگی و جوانی بیشتر لذت میبردیم. یکی از بدترین حِس های بدِ این دنیا حسرت است و حسرتِ زندگی از دست رفته یا جوانی و سلامتی از دست رفته، دردی غیرقابل توصیف است پس اگر به چیزی که میخواستید نرسیدید اصلا نگران نباشید و خود را سرزنش نکنید سعی کنید از جایگاه فعلی خود راضی بوده و لذت ببرید حتی اگر در بدترین نقطه دنیا و در بدترین وضعیت مالی به سر میبرید باز هم چیزهای در دسترسی هستند که دل شما را شاد کنند فقط کافیست کمی اطرافتان را خوب بنگرید و توجه تان را از روی نداشته هایتان بردارید. خودتان را با یک چیز کوچک سرگرم کنید به حرفه و هنری عشق بورزید که عشق ورزیدن خودش دنیایی از شادی و لذت به همراه می‌آورد. پسر من گاهی با یک اسباب بازی ساده آنچنان غرق بازی و لذت میشود که بعضی ها با داشتن کارخانه اسباب بازی هم هیچ لذتی از این دنیا نمیبرند. پس علت چیست چرا انسان امروز دچار سردرگمی و از دست دادن امروزِ گرانبهایش شده؟ گوته در جمله ایی زیبا میگوید: «هیچ روزی از امروز با ارزش تر نیست».

تقدیر و تدبیر – حسین دارنده

خود من به شخصه همیشه تا نیمه هایی از شب کتاب میخوانم و مینویسم و واقعا امروزه اگر این کار را نکنم محال است بتوانم در این دنیا دوام بیاورم زیرا تنها نگارش است که من را زنده نگه میدارد. پس شما هم تا میتوانید دنبال حرفه و هنری بروید که دوستش دارید اگر چیزی را پیدا نمیکنید ایرادی ندارد باز هم مرتبا در جستجو باشید هنر و حرفه های مختلف را تست کنید دهها شغل و هنر را انجام دهید من به شما قول میدهم بالاخره عشق خود را پیدا خواهید کرد و وقتی با عشق امیخته شدید، ان زمان خود به خود دنیا به شما مزه خواهد داد.

پیشنهاد میشود این فایل صوتی را هم گوش دهید قدر موقعیتها رو بدون اینجا ضربه بزنید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *