به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

نکته‌هایی از کتاب ۴ میثاق _ حسین دارنده

نکته‌هایی از کتاب ۴ میثاق _ حسین دارنده

روزی از بودا پرسیدند: «تو همیشه در حال دعا کردن و راز و نیاز هستی، پس چرا هیچ‌چیزی به دست نیاورده‌ای»؟ بودا در جواب به آن‌ها گفت: «شاید من چیزی به دست نیاورده باشم؛ ولی مطمئنم که خیلی چیزها را از دست داده‌ام. من با راز و نیاز، خیلی چیزها را از دست داده‌ام؛ مثل خشم، نفرت، کینه، حسادت، تنفر، طمع و غیره».

به نظر من بزرگ‌ترین دستاورد راز و نیاز باید از دست دادن باشد نه به دست آوردن. از دست دادن خیلی خوب است؛ مثل از دست دادن خشم، عصبانیت، کینه، نفرت، تنفر، حسد، غرور، تکبر، طمع، خودپسندی و غیره.

خود من در سن 20 سالگی، همیشه از خداوند پول و ثروت می‌خواستم و ثروت جزء آرزوهای اولم بودم؛ ولی وقتی امروزه به آرزوهای خود نگاه می‌کنم، می‌بینم پول و ثروت جایگاه بسیار پایین‌تری نسبت به قبل در زندگی من دارد و شادی و سلامتی بزرگ‌ترین آرزوی من است که خدارو شکر همیشه هم آن‌ها را در کنار خود دارم. نمی‌خواهم بگویم پول بد است، نه اصلاً این‌گونه نیست. پول یکی از بهترین نعمت‌های خداوند است؛ ولی در مقایسه با سلامتی و آرامش، رتبه پایین‌تری دارد. روزی در مدرسه، از جان لنون، موسیقی‌دان بزرگ انگلیسی پرسیدند: وقتی بزرگ شدی، می‌خواهی چه‌کاره شوی؟

او در جواب گفت: «می‌خواهم خوشحال باشم». به او گفتند: ظاهراً سؤال را اشتباه فهمیده‌ای! جان لنون در جواب گفت: «نه شما زندگی را اشتباه فهمیده‌اید».

انسان اگر میلیاردها تومان پول داشته باشد، ولی احساسش خوب نباشد یا به نحوی با خودش در صلح و صفا نباشد و وجودش پر باشد از کینه و تنفر، آن پول هیچ ارزشی ندارد؛ زیرا آن پول نمی‌تواند حال درونی آن شخص را خوب کند. کسی که با خودش مشکل دارد و از لحاظ اخلاقی مریض‌احوال است، آیا با آن پول می‌تواند قرص و دوا بخورد و خود را درمان کند؟ جواب قطعاً خیر است.

نکته‌هایی از کتاب ۴ میثاق _ حسین دارنده

شاید شمایی که در حال خواندن این کتاب هستید، پیش خود بگویید من اگر پولدار شوم، اخلاقم نیز خوب می‌شود. باید خدمت شما بگویم پول بسیار بسیار خوب است. هیچ شکی در آن نیست، به شرطی که اخلاق و رفتار و گفتارِ نیک در کنارش و به آن چسبیده باشد؛ چون برای پایدار نگه داشتن آن پول و همین‌طور لذت بردن از آن پول، این خصلت‌های اخلاقی قطعاً مورد نیاز است. من خیلی وقت است که متوجه این موضوع شده‌ام که اخلاق و پول اگر در کنار هم باشند، انسان بهشت را در همین کره خاکی تجربه خواهد کرد. من روزبه‌روز که در عمق زندگی پیش می‌روم، بیشتر به این موضوع پی می‌برم که پولِ بدون اخلاق، پَشیزی ارزش ندارد. درواقع چیزی جز بلا نیست؛ ولی پولِ حلال آن هم اگر اخلاق و انسانیت در کنارش باشد، جز خوشبختی و سعادت چیز دیگری نخواهد داشت. انسانی که پولدار است ولی اخلاق ندارد یا بددهان است، هیچ‌وقت نمی‌تواند آن پول را نگه دارد یا اگر هم نگه دارد، هیچ‌کسی او را دوست ندارد؛ ولی کسی که فقیر باشد، اما گفتار خوب و ادب و نزاکت داشته باشد، همه او را دوست خواهند داشت.

نکته‌هایی از کتاب ۴ میثاق _ حسین دارنده

پس در درجه اول، اخلاقِ نکو مهم‌ترین فاکتور برای ارزش و اعتبار ما در جامعه است؛ زیرا اخلاق نکو برای انسان همانند ستون‌های قوی برای ساختن یک ساختمان جز واجبات است. من معتقدم بزرگ‌ترین نیرویی که باعث می‌شود ما در زندگی به همه چی برسیم، خلق‌وخوی مناسب و تواضع در روابطمان است. درواقع ما اگر دنیایی از ایمان، دنیایی از عزت‌نفس، دنیایی از تلاش و پشتکار باشیم، ولی تواضع و زبانی نرم و دلنشین نداشته باشیم، نمی‌توانیم ثروتی را به‌صورت پایدار به دست بیاوریم لطفاً به کلمه پایدار توجه بیشتری کنید. ما اگر عفتِ کلام و نزاکت رفتاری نداشته باشیم، نمی‌توانیم دوستان خود را حفظ کنیم. ما اگر اٌفتادگی و خشوع نداشته باشیم، حتی نمی‌توانیم جسم خود را سلامت نگه داریم؛ چون به علت خودبینی و خودپرستی همیشه مریض خواهیم بود. از دید من، تواضع بالاترین حد اخلاق است؛ یعنی اگر شخصی از من بپرسد چکار کند که خوش‌اخلاق شود، سریعاً به او می‌گویم اول سراغ تواضع و فروتنی برود؛ چون خودبه‌خود بقیه خصلت‌های اخلاقی‌اش ساخته خواهند شد؛ زیرا هیچ انسانی نمی‌تواند در برابر شخصی که فروتن است، پیروز شود. تواضع، بهترین راه‌حل و درمان برای مشکلات اجتماعی و جروبحث‌های خانوادگی است. تواضع، انسان را از دوردست‌ترین نقطه دنیا بلند می‌کند و بر تخت پادشاهی می‌نشاند.

صائب تبریزی، شاعر بزرگ ایرانی زیبا می‌گوید: «هرگز ندیدم رتبه‌ای بهتر از اٌفتادگی هر که خود را کمتر از ما میداند قطعا از ما بهتر است».

نکته‌هایی از کتاب ۴ میثاق _ حسین دارنده

انسان‌های فروتن، در راستای قوانین این جهان حرکت می‌کنند و تسلیم روزگار هستند و از آنجایی که تسلیم هستند، دنیا بهترین‌ها را برای آن‌ها رقم خواهد زد. در این دنیا تنها از یک نفر نمی‌شود سبقت گرفت؛ کسی که راه خودش را می‌رود. کسی که فروتنی را پیشه راهش قرار می‌دهد و خودش را با هیچ‌کسی مقایسه نمی‌کند، همیشه برنده است.

پیشنهاد میشود این فایل صوتی را هم حتما گوش دهید تو خیلی بزرگی اینجا ضربه بزنید

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *