به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

از درد و مشکلات درس بگیر- حسین دارنده

از درد و مشکلات درس بگیر- حسین دارنده

حضرت مولانا دو بیتِ بسیار زیبا و تعمق برانگیز در این مورد دارد ایشان
«ازکَرَم دان اینکه می‌ترساندت
تا به مٌلک ایمنی بنشاندت»
گَر قضا پوشد سیه همون شبت
هم قضا دستت بگیرد عاقبت»

این دو بیت از حضرت مولانا شاهکارِ مثنوی معنوی ایشان است و بسیار تامل برانگیز است و نه تنها برای این صحبتها بلکه برای قضابلا و همینطور اتفاقاتی که انسانها بر حساب تقدیرو سرنوشت هم میزنند میتوان گفت که گفته شده است. در واقع ایشان میفرمایند: اگر دیدی اتفاقی تلخ مثل چیزهای ناخوشایندی که تو دوست نداری در زندگی ات رخ داد، ناراحت نباش زیرا جهان هستی یا کائنات میخواهد اتفاقی نو و تازه برای تو رقم بزند که تو را به بالا دست برساند. در بیت دوم میفرمایند: اگر اتفاقاتی برایت رخ داد که زندگی‌ات همچون شب سیاه و تار شد ناراحت نباش زیرا همان اتفاق باعث میشود تو در زندگی ات پیشرفت کنی و رشدکنی. البته این دو بیت خیلی عمیق‌تر و کاربردی‌تر از این چند جمله ایی است که من صحبت کردم و در چندین مثال مختلف و بحث های دیگر میتوان آنها را به کار برد.  

از درد و مشکلات درس بگیر- حسین دارنده

سالها پیش آقایی را میشناختم که بیش فعال بود. باورکنید او به اندازه 10 تا انسانِ پرانرژی، انرژی داشت من تا به حال انسانی را به پرانرژیی او ندیده بود. او به من میگفت: آقای دارنده من واقعا ناراحت هستم که اینگونه‌ام خدا هیچ چیزی به من نداده فقط انرژی بالایی داده. من با او خیلی صحبت کردم و گفتم: دوستِ من برو خدایت را شکرکن که اینچنین است بزرگترین دردِ بشرِ امروز، کم تحرکی و بی‌انرژی بودن است حالا که تو اینطور هستی ناشکری میکنی؟ امروزه مردم هزاران قرص و دارو مصرف میکنند که انرژی شان بالا برود ولی موفق نمیشوند آن وقت تو که خدادادی اینگونه هستی نالان هستی؟ تو قدرتی در وجودت داری که خدا آن را هَوس هَوس به کسی نمیدهد همین که روی پای خودت هستی و نان بازویت را میخوری و محتاج کسی نیستی خدایت را شکرکن. من به او گفتم: توی هر بٌعدی از زندگی چه ثروت چه سلامتی، چه تفریح، همه و همه، پایه و اثاثِ لازمِ رسیدن به آنها انرژی است از این انرژی به نفعِ موفقیت خودت و اعضای خانواده ات استفاده کن. درست است داشتنِ انرژی زیاد گاهی خودِ تو و اطرافیانت را اذیت میکند ولی خب هر خصلتِ خوبی که خدا به انسان میدهد بی عیب نیست کسی که مهربان است باید دردِ گذشت و بخشش را تحمل کند. کسی که پر استعداد است باید دردِ فهمیدن و آگاهی را تحمل کند. کسی که ورزشکار است باید دردِ ورزش و رژِم غذایی را تحمل کند. کسی که منظم است باید دردِ نظم را بکشد. هر چیزی که خدا به انسان میدهد در همان نعمتش هم دردی نهفته است. تو تمام تمرکزت را بگذار روی همین یک نعمتت و به عنوان اهرمی از آن استفاده کن و زندگی‌ات را سروسامان بده. پولدارترین افراد دنیا بزرگترین ویژگی که دارند همین بالا بودنِ انرژی‌شان است. با این انرژی ات ثروت بساز، ولی این انرژی را در وجودت کنترل کن و فقط برای رشد و پیشرفت خودت و جامعه بشری از آن استفاده کن. خودِ من به شخصه اعتقاد راسخی به این موضوع دارم که هر خصلتی که در وجودِ ما نهفته است برای رشد و پیشرفت ما نهاده شده.

از درد و مشکلات درس بگیر- حسین دارنده

مثلا من خودم به شخصه مقداری اضطراب دارم در واقع این اضطراب را از مادرم به ارث بردم. در اوایل جوانی واقعا از این موضوع ناراحت بودم و خدارا ناشکری میکردم ولی امروزه واقعا شکرگزار خداوند هستم که اینگونه است زیرا همین اضطراب است که باعث شده من مرتب و منظم بشوم. یا در زمانی که تمام دوستانم بلاتکلیف بودند، من به علت همین اضطراب به سوی کار کشیده شدم. افراد خیلی زیادی را میشناسم که همه انها بیخیال و خواب رفته هستند و وقتی خوب به درون آنها نگاه میکنم میبینم که آنها در درونشان چیزی به اسم نگرانی و استرس ندارند و همیشه در خواب غفلت به سر میبرند ولی منی که استرس دارم همیشه در زندگی یک قدم جلوتر هستم زیرا این ترس به من میگوید: کارهایت را مرتب کن، برای خانه فلان چیز را بخر، به فرزند و همسرت بیشتر برس، کتابهایت را با نظم بنویس، از فلان دوستت دوری کن و هزاران مثال دیگر….. که همه انها باعث شده من انسانی بی‌نهایت منظم بشوم و امروزه وقتی خوب نگاه میکنم میبینم که تمام این نظمی که در زندگی شخصِ من وجود دارد، ریشه اش بر میگردد به اضطرابی که دارم. در واقع همین ترس و استرسم است که نمیگذارد در زندگی عقب بمانم.

از درد و مشکلات درس بگیر- حسین دارنده

از دیدگاه روان شناختی داشتن اضطراب و استرس و ترس برای انسان زیاد هم بد نیست؛ مخصوصاً برای انسانی که به صورت اِرثی و ژنتیکی بی خیال است، چون ترس و اضطراب مانند یک محرّک او را به حرکتِ رو به جلو سوق می دهد. از دیگر خصلتهای منفی که در وجودِ من است، البته از دیدِ انسانِ بی خرد و کلی بین میتوان به زیاد سوال پرسیدن، کمی عجله، سمج و بد پیله بودن، پرانرژی بودن، کمال گرایی شدید و غیره… اشاره کرد که از دید خیلی ها آنها بد هستند. خود من هم اوایل از این خصلتهای به ظاهر تلخ در وجودم ناشکری میکردم ولی امروزه فهمیده ام که سوال زیاد پرسیدنم باعث پیشرفت و کنجکاوی من شده، پر انرژی بودنِ من باعث تلاش و پیگیریم درکارهای روز مره‌ام شده، عجله من باعث شده کارها را پشت گوش نیندازم، کمال گرایی من باعث شده هزاران بار جملات را بنویسم و خط بزنم تا بهترین آنها را ارائه بدهم، و از همه مهمتر سماجت و بدپیله بودنِ من باعث شده به هر چه که خواسته ام برسم. قطعا شما هم یکسری خصلتها و اخلاقهای منفی در وجودتان دارید که همین الان که بهش فکر میکنید از آنها ناراحت هستید ولی اگر عمیق فکرکنید میبینید زیاد هم بد نیستند و خیلی به دردِ شما میخورند

این فایل را هم از دست ندهید علت امدن درد و رنج اینجا ضربه بزنید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *