به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

فواید مراقبه و مدیتیشن – جلسه حسین دارنده

فواید مراقبه و مدیتیشن – جلسه حسین دارنده

مغز انسان طوری خلق‌شده است که در آرامش و دوری از استرس و اضطراب به بهترین شکل ممکن کار می‌کند و مغز او ایده‌ها و یا حتّی دستوراتی را می‌دهد که آن شخص در زمانی که استرس دارد و ذهن و قلبش درگیر است، محال ممکن است بتواند به او بدهد. درواقع سیستم پردازش مغز شدیداً با قلب و درون ما در ارتباط است و سلول‌های مغزی زمانی بهترین دستورات را می‌دهند که کل جسم مخصوصاً احوالِ کلی و روان انسان آرام باشد؛ زیرا در آرامش، گیرنده‌ها و فرستنده‌های مغزی شدیداً پویا و فعال می‌شوند و زمانی که سلولی فعال باشد، خیلی بهتر نسبت به زمانی که در جای دیگری مشغول است به فعالیت می‌پردازد.

فواید مراقبه و مدیتیشن – جلسه حسین دارنده

منظور من از سلول‌های مغزی که در جای دیگری مشغول هستند همان اضطراب بود؛ زیرا انسان در زمانی که بسیار دغدغه دارد یا بهتر بگویم استرس دارد، مغزش به‌صورت طبیعی کار نمی‌کند و سلول‌های مغز دنبال این هستند که بفهمند این استرس برای چیست و آیا به بدنِ فرد آسیب می‌زنند یا خیر؛ زیرا اولویت و اصلی‌ترین کار سلول‌های مغز محافظت از جان ماست. به همین منظور دست از دادن بهترین ایده‌ها و همین‌طور فرمانا‌هایت درست استدلالی و منطقی برمی‌دارند و به آن دغدغه‌ها و نگرانی‌ها که اضطراب می‌نامیم، می‌پردازند و یا اگر هم فرمانی بدهند اکثراً خطاست؛ زیرا اکثر سلول‌های مغز جای دیگر درگیر است؛ یعنی همان استرس، امّا انسانی که مدیتیشن می‌کند کل سیستم بدن او مخصوصاً اعصاب و روانش آرام می‌شود و این آرامشِ بدن همان چیزی است که مغز برای بهتر کارکردن شدیداً به آن احتیاج دارد؛ زیرا سلول‌های مغز، دیگر با آن شتاب‌زدگی و تعجیل کار نمی‌کنند و اولویت‌شان می‌شود دادن بهترین ایده‌ها برای پیش‌برد زندگی و همین‌طور تصمیمات روزانه و استدلالی به انسان.

فواید مراقبه و مدیتیشن – جلسه حسین دارنده

مدیتیشن یا همان تمرینِ تنفسِ عمیق، به افزایش جریان خون و سطح اکسیژن در مغز کمک شایانی می‌کند و وقتی ما انسانی آرام باشیم و از طرفی دنبال کسب‌وکار برویم، مغز ما بهترین دستورات و بهترین تصمیمات را گرفته و به ما هدیه می‌دهد؛ زیرا سلول‌های مغز در جای دیگری یعنی همان اضطراب، درگیر نیستند و فقط روی کسب‌وکار یا همان چیزی که ما با آن برخورد و اندیشه می‌کنیم، فعالیت می‌کنند. بزرگ‌ترین اختراعات یا بهتر بگویم بهترین ایده‌های شغلی و همین‌طور بهترین رهنمودهای مغز که از ذهن خودآگاه و ناخودآگاه خارج می‌شود، در زمانی است که انسان آرام است. تمام مخترعین آن ایدۀ ناب اختراعشان را در دل آرامش و سکوت و سکون به دست آورده‌اند. خود من به‌شخصه وقتی کتاب نگارش می‌کنم اگر کمی استرس و نگرانی داشته باشم اصلاً یک خط هم نمی‌توانم بنویسم؛ زیرا مغز من جای دیگری در حال فعالیت است و نمی‌تواند به من چیزی دربارۀ نگارش بگوید، به همین منظور تا زمانی که خودم را آرام نکنم آن‌هم آرامشی درونی، خبری از جملات نخواهد بود و هرچقدر این آرامش درونی قوی‌تر باشد جملات شهودی هم بیشتر و بهتر می‌شوند. در آن زمان جملاتی که سال‌های پیش خوانده‌ام در ذهن آرام من می‌آیند و می‌روند.

سلول‌های مغزی انسان در آرامش به طرز سرسام‌آوری میزان و عالی کار می‌کنند و می‌توانند از انتهای مغز ما آن چیزی را که سال‌های پیش اندیشه کرده بودیم؛ بیرون کشیده و به ما بدهد که در صورت لزوم به دردمان بخورد. علم ثروت‌اندوزی امروزه می‌گوید: هرچقدر شما آرام‌تر باشید، بهتر می‌توانید فرصت‌های شغلی را که هنوز هیچ‌کسی ابداع نکرده، دیده و آن را به کار ببندید ولی به شرطی که اوّل شما ذهنی پرسشگر برای یافتن شغلی جدید داشته باشید و دوم اینکه در وَرای آن پرسش، آرامش درونی هم داشته باشید که دین به این روش می‌گوید: تسلیم در برابر خواست خداوند.

پیشنهاد میشود این فایل صوتی درباره رهایی از وابستگی را هم گوش دهید اینجا ضربه بزنید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *