به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

سایت تیم پژوهشی حسین دارنده

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

فواید خواندن کتابهای خوب – تصویری

فواید خواندن کتابهای خوب – تصویری

کتابخوانی یعنی اینکه ما بعد از خواندن آن کتاب چه دستاورد و چه سودی را ببریم، خیلی از انسانها هستند که تعداد زیادی کتاب میخوانند ولی در زندگی و روابط اجتماعی ضعیف عمل میکنند آنها متوجه نیستند که کتاب خوندن هم همانند فیلم دیدن آثار مرتبط به خودش را دارد.

شما اگر همیشه کتابهایی در مورد رمان و داستان میخوانید هیچوقت نباید توقع موفقیت در کسب و کارتان را داشته باشید یا هیچوقت نباید توقع داشته باشید که در دوستی و روابط موفق باشید.

البتّه فقط خواندن کتاب‌های خوب ملاک نیست؛ بلکه فکر کردنِ زیاد به آن مطلب و عمل کردن به متن‌هایی که می‌خوانید بسیار مهم‌تر از خودِ خواندن آن کتاب است شاید باورش سخت باشد ولی اگر برای موضوع و نوشته‌ای در تخیّلات خود غرق شوید و به آن نوشته‌ای که خوانده اید فکر کنید و الگو و مثالها را در ذهنتان بیاورید بسیار سریع‌تر به جواب نزدیک می‌شوید تا فقط کتاب‌ها را پشت سر هم بخوانید.

فواید خواندن کتابهای خوب – تصویری

حسین دارنده: اگر مطلب یا کتابی که می‌خوانید مانند ضربۀ پٌتکی به سر شما، شما را از خواب غفلت و ناآگاهی بیدار نکند؛ آن خواندن هیچ ارزشی ندارد. کتاب‌خوانیِ خوب؛ یعنی ده دقیقه خواندن و سی دقیقه فکر کردن راجع به مطالبِ آن کتاب، کتاب خواندن یک بحث است اندیشیدن و کمی عمل کردن به آن مطلبی که خوانده‌اید هزاران بحث.

راجع به هر مطلب و کتابی که می‌خوانید زیاد فکر کنید برای خودتان مثال‌های مختلف بیاورید و به این سادگی چیزی را باور نکنید مطلبی که می‌خوانید اگر منطقی بود چندین جا آن را مورد بررسی قرار دهید و بعد در زندگی‌تان عملی کنید. نوشته و کتابی که ذهن‌تان و قلب‌تان نتواند باورش کند و با مثال‌های مختلفی نتواند قبولش کند هیچ ارزشی ندارد حتّی این کتابی که دارید می‌خوانید.

فواید خواندن کتابهای خوب – تصویری

کتاب خواندن هم مثل غذا خوردن است؛ شما راجع به غذایی که می خورید تحقیق نمی‌کنید؟ صد درصد می‌کنید پس راجع به کتابی که می‌خواهید بخوانید هم تحقیق کنید چون به مغزتان در حال غذا دادن هستید. سوادِ واقعی کاملاً محصول تفکر و تعقل است؛ نه دستاورد خواندن.

راجع به نوشته‌های این کتاب تعمّق و اندیشه کنید ببینید این حرف‌های من در زندگی‌تان به دردتان می‌خورد؟ آیا منطقی هستند؟ و از همه مهم‌تر آیا شما را به راه درست هدایت می‌کنند؟ اگر شما این کتاب را برای سرگرمی می‌خوانید بهتر است این کار را نکنید چون فایده‌ای ندارد. خودِ من به شخصه در طول زندگی ام یادم نمی آید کتابی را برای سرگرمی خوانده باشم، ما کتاب می خوانیم که چیزی یاد بگیریم کتاب نمی خوانیم که به خواب برویم یا وقتمان را بگذرانیم هر کتابی باید شما را در فکر فرو ببرد و برای شما سؤال به وجود بیاورد و برای مدّتی ذهن‌تان را درگیر کند.
سخنان ابن هیثم دانشمند برجستۀ ایرانی در نجوم و ریاضیات دربارۀ یافتن و جستجوی حقیقت در کتابها واقعاً زیباست او می‌گوید :

«یافتن حقیقت کمی سخت است به عنوان جویندگان حقیقت باید هوشیار باشید که از قضاوت خودداری کنید و به سادگی به نوشته‌های گذشتگان اعتماد نکنید باید آن نوشته‌ها را از هر جهت مورد تحقیق و نقد قرار دهید باید دنبال استدلال و عمل روید و نه گفتۀ شخصی؛ زیرا بشر از هر خطا و نقصی در خطر است و بی امان، به عنوان جویندگان حقیقت باید نظریات خود را در خلال تحقیق مورد تردید و پرسش قرار دهید تا به چالۀ خویش‌داوری و بی دقّتی نیفتید این مسیر را در پیش گیرید تا حقیقت بر شما آشکار شود».

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *