به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

راه کارهایی برای رهایی از وابستگی – جلسه آقای حسین دارنده

راه کارهایی برای رهایی از وابستگی – جلسه آقای حسین دارنده

وابستگی به دنیا – حسین دارنده: یادم می‌آید سال‌ها پیش من بابت موضوعی واقعاً نگران بودم. شخصی از آشنایان به من گفت: حسین تو الان بی‌جهت نگرانی چون من بیرون گود نشسته‌ام و می‌دانم که تو بی‌جهت آشفته هستی. این غصّۀ تو سال دیگر برایت خنده‌دار خواهد بود. او این حرف را به من زد و رفت. دقیقاً یک سال بعد که با او ملاقات کردم به من گفت فلان مشکلت حل شد؟ گفتم کدام مشکل؟ گفت: همان موضوع که بابتش نگران بودی؟ من هر چه فکر کردم یادم نیامد که آن مشکل چه بوده و او با نشانی‌هایی که داد من را متوجّه آن روز و آن غم کرد و من خنده‌ای کردم و گفتم: واقعاً که من برای چه آن روز غصّه می‌خوردم؟! زمان ‌همین است، بزرگ‌ترین حلاّل مشکلات است. زمان انسان را تغییر می‌دهد، عقاید او را عوض می‌کند، تجربۀ تازه به او می‌دهد، چشم‌هایش را می‌شوید، گوش‌هایش را باز می‌کند، قلبش را قوی می‌کند و تا حدود بسیار بالایی چهرۀ واقعی این عجوزۀ پیر؛ یعنی دنیا را نشان او می‌دهد ولی اگر انسان وابستگی‌اش را در طول این زمان که بزرگ‌ترین دستاورد ما از این زمان ‌هم باید باشد، از دست ندهد که البتّه احتمالش کم است، واقعاً وای به حالش.

راه کارهایی برای رهایی از وابستگی – جلسه آقای حسین دارنده

گزینۀ بعدی شکست‌های عشقی است. این مورد هم واقعاً روحیه و احساسِ انسانِ رمانتیک و عاطفی را قوی می‌کند و انسانی که شکست عشقی خیلی سنگینی خورده است جزء جزءِ معنای حقیقی این بیت از حافظ را می‌فهمد، چون انسان‌ها طوری به او ضربه زده‌اند که روحیه و عواطفِ او را خیلی بیشتر از گذر زمان، قوی‌تر کرده‌اند و چشم و گوش او را شدیداً بازکرده‌اند. اصولاً انسان‌های عاشقی که شکست می‌خورند، اگر بتوانند بعد از آن شکست دوام بیاورند، خیلی قوی می‌شوند. این افراد نگاهشان به حقیقت باز می‌شود، دیگر دروغی را نمی‌توانند بشنوند و زبانشان بی‌خود و بی‌جهت برای هرکسی تکان نمی‌خورد و از همه مهم‌تر، قلبشان را به هرکسی اهدا نمی‌کنند و احساس و عاطفه خود را از آمدن و رفتن دیگران کنترل می‌کنند. پس یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای شکست عشقی، رسیدن به تعادل در دوستی و مهرورزی است؛ و انسانی که به تعادل در عاطفه و احساس برسد، دیگر با هر بادی نمی‌لرزد و با هر رفتن و آمدنی غمگین و خوشحال نمی‌شود. او به این سادگی‌ها دیگر به انسان‌ها اعتماد نمی‌کند، توقع‌اش را از انسان‌ها پایین می‌آورد و آمادگی لازم برای هر مرگ و تولّدی از سمت انسان‌ها را پیدا می‌کند.

راه کارهایی برای رهایی از وابستگی – جلسه آقای حسین دارنده

انسان ‌وقتی وابستگی عاطفی خود را نسبت به کسی از دست می‌دهد، تازه آن زمان است که متوجّه می‌شود که آن شخص چقدر معمولی بوده است و این وابستگیِ بیش از حد او بوده که آن فرد را برایش بزرگ نشان می‌داده است. اگر به افرادی که شکست عشقی خورده‌اند و از آن شکست درس گرفته‌اند دقت کنید، آن افراد را خیلی محکم و استوار می‌بینید، انگار از یک طوفانی به عظمت یک اقیانوس بیرون آمده‌اند. این افراد جهان را بهتر از هرکسی دیگر می‌شناسند؛ زیرا آدم‌های دنیا زمانی به آن‌ها قول دوستی و ماندگاری داده‌اند ولی حالا دروغگو از کار در آمده‌اند و حنای دنیا و آدم‌هایش برای این افراد دیگر رنگی ندارد. متأسفانه یکی از بدی‌های این عجوزه پیر (دنیا) این است که حتماً باید از او قول بگیرید و سپس منتظر بمانید و خیانت او را ببینید تا بعد باور کنید که او نامرد و بی‌معرفت است. بی‌مرامی دنیا را حتماً باید شخصِ خودتان تجربه کنید و نمی‌توانید از تجربۀ دیگران بیاموزید؛ زیرا ظواهر دنیا آن‌قدر متنوع و گوناگون است که برای هرکسی شکل و شمایل متفاوتی دارد.

راه کارهایی برای رهایی از وابستگی – جلسه آقای حسین دارنده

خُب شاید تا اینجا گفته باشید: آقای دارنده شما که کتاب‌هایی در سبک موفقیّت و انگیزه فردی می‌نویسید. چرا یک‌دفعه تغییر نگاه دادید و طور دیگری سخن می‌گویید و انسان‌ها را ناامید می‌کنید؟ در جواب باید بگویم: بله حق با شماست ولی من اگر نویسنده بی‌مسئولیتی بودم فقط و فقط از امید و اقبال و آیندۀ روشن حرف می‌زدم که به مَذاق خیلی‌ها قطعاً خوش بیاید و این سخنان که بوی یأس و ناامیدی می‌دهد و حال و احوال دیگران را تلخ می‌کند، هیچ‌وقت نمی‌گفتم. من اصلاً این‌گونه نیستم، من دارم شما را بیدار می‌کنم و هیچ‌کسی به‌اندازۀ شخصی که فردی را از خواب بیدار می‌کند، مورد تنفّر نیست ولی من این تنفّر را پذیرش می‌کنم و شما را با حرف‌های هوشیارکننده ولی تلخی که در این تشریح می‌زنم، آگاه می‌کنم. درست است که این جهان پر است از مهر، محبّت، خوشی، سلامتی، آدم‌های خوب، عشق، ثروت و غیره ولی باید این را هم قبول کنیم که اگر زمانی دنیا روی خوشش را نشان ما نداد، آن موقع همین دنیای زیبا در دید ما پست و بی‌‌عاطفه به نظر خواهد آمد. در ثانی آن زمان ما آمادگی برخورد با آن چهرۀ تلخ دنیا را نخواهیم داشت. پس این سخنان برای آن احوالِ تلخِ آن زمانِ شماست که همۀ شما از ‌جمله خود من، قطعاً با آن روبرو خواهیم شد. پس آمادگی ذهنی و روحی، لازمۀ پذیرش اِجباری هر زشت و زیبایی است که در آینده سراغ ما می‌آید. خیلی سخت است که انسان در ناز و نعمت و خوش‌شانسی باشد، ناگهان اتّفاقی تلخ آن‌هم از نوع حادّش برای او رخ دهد.

راه کارهایی برای رهایی از وابستگی – جلسه آقای حسین دارنده

آن زمان او کلاً از هم می‌پاشد و همانند پلاستیکی که در دل آتش می‌سوزد، جمع می‌شود و ذرّه‌ذرّه آب می‌شود‌ ولی اگر چنین اَشخاصی به این دنیا دل نبندند و از این دست از صحبت‌های تلخ امثال من را پذیرش کنند، آن زمان موقع وقوع آن حادثه ناگوار و یا بهتر بگویم آن چهرۀ زشت دنیا، آن‌ها تا حدودی آمادگی برخورد با آن مشکلات آنها را خواهند داشت.

پیشنهاد میشود این فایل صوتی را هم حتما گوش دهید (عوارض دلبستگی). اینجا ضربه بزنید.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *