به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

روابط اجتماعی – حسین دارنده

روابط اجتماعی – حسین دارنده

انسان‌های زیادی هستند که شجاعتِ لازم برای گفتن دستورات خود حتی به زیردستانشان را هم ندارند؛ ولی از لحاظ شخصیتی بسیار باادب و پردانش هستند و همیشه هم این‌جور افراد در جامعه به چیزهای که حقشان است و لیاقتشان را دارند، نمی‌رسند؛ چون آن‌ها از قدرتمندترین ستونِ اعتمادبه‌نفس یعنی شجاعت در کلام و بروز گفتارهایشان استفاده لازم را نمی‌کنند. در این دنیا انسان‌ها تسلیم کسانی می‌شوند که از کلامِ قدرتمند و همین‌طور زبانی چرب و نرم برخوردار باشند. در اینجا اصلاً منظورم از کلام چرب‌و‌نرم، این نیست که به دیگران دروغ بگویید یا با شارلاتان‌بازی و وعده‌ووعید دروغین سر عده‌ای را کلاه بگذارید. طبیعت انسان طوری خلق شده است که جلوی شخصی که خیلی محکم و بااراده و همین‌طور قوی صحبت می‌کند، نمی‌تواند مقاومت کند؛ چون قدرت کلمات آن انسانِ با عزت‌نفس بر او شدیداً اثر گذاشته و از لحاظ روانی او را مجبور به پیروی از دستورات او می‌کند.

البته اصلاً نمی‌گویم که صدای خود را بالا ببرید یا با چهره خشن و با داد و قال صحبت کنید. منظور من در اینجا این است که قدرت و نفوذ کلمات خود را بالا ببرید و از داد زدن و جروبحث خودداری کنید؛ زیرا انسان‌ها در مقابل انسانی که داد می‌زند و همین‌طور با غرور و پرخاشگری صحبت می‌کند، ایستادگی کرده و تمایل آن‌چنانی ندارند که به جملات او گوش داده و آن‌ها را اجرایی کنند؛ ولی اگر شما به کسی با صدای رسا و واضح جمله دستوری خود را آن هم با احترام بگویید، قدرت و برش و همین‌طور نفوذ خارج‌شده از کلمات شما کاملاً بر مغز او اثر گذاشته و او چه بخواهد چه نخواهد از دستورات شما پیروی خواهد کرد که اصطلاحاً به این‌جور افراد می‌گویند افراد کاریزماتیک.

روابط اجتماعی – حسین دارنده

چینی‌های باستان زیبا می‌گویند: «اگر می‌خواهی صدایت را بشنوند، داد بزن؛ ولی اگر می‌خواهی حرفت را گوش کرده و اجرا کنند، آرام و نرم صحبت کن».

من معتقدم یک فیل را هم می‌شود خورد؛ ولی قطعه‌قطعه؛ اما یک خرگوش کوچک را هم نمی‌شود با یک لقمه خورد. من اشخاص زیادی را می‌شناسم که بسیار تند و با صدای بلندی صحبت می‌کنند و فکر می‌کنند که اعتمادبه‌نفس دارند و همیشه هم زیردستان آن‌ها از دستشان فراری هستند و منتظر یک فرصت می‌گردند تا از جلوی چشمان آن‌ها خارج شوند. از آن طرف، خیلی از انسان‌ها هستند که جملاتشان بسیار کوتاه و آرام است؛ ولی دارای برش و همین‌طور نفوذ بسیاری است. اگر به این افراد نگاه کنید، متوجه خواهید شد که اکثر این افراد آرام، ولی محکم صحبت می‌کنند. این افراد قبل از اینکه چیزی بگویند، حالت چهره آن‌ها تغییر خواهد کرد و کلمات آن‌ها کاملاً ناخودآگاه بر گوش شنونده اَثر خواهد گذاشت. نکته مهمی که اینجا باید بگویم، این است که اگر در کسب‌وکارتان با زیردستان خود زیاد در ارتباط هستید و آن‌ها از گفتار شما پیروی نمی‌کنند، به این علت است که جملات و همچنین رفتار شما از قدرت و نفوذ کافی برخوردار نیست. درواقع اعتمادبه‌نفس گفتاری شما ضعف دارد.

روابط اجتماعی – حسین دارنده

اولین کاری که باید بکنید، این است که با خودتان روراست باشید و خودتان را گول نزنید. شما باید جملات و همین‌طور رفتار گفتاری خود را خوب بررسی کرده و ببینید که آیا جملات شما از قدرت کافی و همین‌طور برش و نفوذ لازم برخوردار هستند یا خیر؟ مثلاً وقتی شما به شخصی که زیردستتان است می‌خواهید دستوری بدهید، چندین نکته است که باید بسیار مورد توجه قرار دهید. اولین نکته این است که صدا و جملات شما باید کاملاً آرام، شمرده و محکم باشد؛ یعنی جملات شما نباید با حس پرخاشگری و داد و قال از دهانتان خارج شود؛ چون همان‌طور که گفتم گفتنِ جملات با عصبانیت و داد زدن، فقط به‌صورت موقت اثر دارد و قطعاً زیردست شما بعد از مدتی هیچ تمایلی پیدا نمی‌کند که با جان‌ودل برای شما کار کند و طی فرصتی می‌گردد که از زیر کار فرار کند.

روابط اجتماعی – حسین دارنده

پیشنهاد میشود این فایل صوتی را هم گوش دهید اینجا ضربه بزنید. مقایسه کردن خود با دیگران

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *