به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

باید با تمام وجودت بخواهی – تصویری

باید با تمام وجودت بخواهی – تصویری

باید با تمام وجودت بخواهی_حسین دارنده – چندین سال پیش مقاله‌ای جالب دربارۀ ایده‌ها و نظریه‌پردازی‌های زیست‌شناس فرانسوی ژان بتیست لامارک می خواندم که بسیار تأثیر‌گذار و زیبا بود. لامارک معتقد بود که آرزو در تمامی موجودات، حیوانات، خزندگان، پستانداران، پرندگان، تک‌سلولی‌ها، همه و همه وجود دارد و علّت رشد و گسترش جهان همین بحث آرزو و درخواست است؛ یعنی جهان با آرزوی جانداران گسترش پیدا می‌کند. او جمله‌ای زیبا دارد که می‌گوید: پرندگان به این دلیل پرواز نمی‌کنند که بال دارند؛ بلکه به خاطر این موضوع بال دارند که آرزومند پرواز هستند؛ یعنی پرواز حاصل فشار نیروی آرزوی پرنده است. از دید لامارک آن پرنده آن‌قدر آرزومند پرواز بوده است که بال درآورده است.

لطفاً چند دقیقه به این جمله لامارک خوب فکر کنید. پرنده آن‌قدر آرزومند پرواز بوده است که بال درآورده است.  ما باید اوّل از خودمان مطمئن شویم و بعد بگوییم چرا آرزویمان برآورده نمی‌شود. ما باید تکلیف‌مان را با خودمان روشن کنیم و ببینیم آیا اصلاً آرزو داریم یا فقط یک خیال‌بافی یا یک هوس در نظرمان است؟ اطمینان صددرصد از دوست داشتن خواسته‌مان، بزرگ‌ترین قدمی‌ست که برای آرزو کردن باید برداریم. آیا مثل پرنده دیوانۀ پرواز کردن هستیم؟ اگر هستیم نباید نگران باشیم چون ما هم بال در‌می‌آوریم. از خودتان بپرسید آیا مثل خیلی از مخترعین بزرگ تاریخ آرزو و اشتیاق فراوان دارید؟
استیو جابز گفته است: «تنها چیزی که باعث شد من در زندگی‌ام پیشرفت کنم؛ این بود که من کاری که انجام می‌دادم‌ را واقعاً دوست داشتم»

باید با تمام وجودت بخواهی_حسین دارنده

اگر در حال حاضر چیزی که میخواهید را زیاد دوست ندارید و زیاد اهمیتی برای آن قائل نیستید و حاضر نیستید بهایی برای آن پرداخت کنید، باید آن را عوض کنید چون آن آرزو، آرزوی شما نیست و فقط هوسی زود‌گذر است که با یکی دو بار امتحان، یعنی تلاش و کوشش برای به دست آوردنش، شما آن را رها می‌کنید. شما باید با خودشناسی و دنیا‌بینی و مخصوصاً قانون قدرتِ سؤال، دنبال خواستۀ قلبی‌تان باشید که چه کاری را دوست دارید و به چه کارهای علاقه‌مندید. باید در اجتماع، محیط کار، زندگی، رسانه‌ها، تفریح، ورزش، حرفه، هنر، همه و همه آرزوی اصلی را که قلب‌تان صمیمانه و به مدت طولانی فریادش می‌زند را پیدا کنید. باید در هر کاری که کمی به آن علاقه دارید؛ وارد شوید تا ببینید آن علاقه تبدیل به شور و اشتیاق فراوان می‌شود یا تنها یک هَوَس است.

اگر خواستید ببینید که آرزوی شما آرزوست یا هَوَس، به تکرار‌های آن آرزو نگاه کنید اگر خیلی زیاد بود و به مدت چندین سال در قلب و دل شما فریاد می‌زند، مطمئن باشید که به آن خواسته و آرزو واقعا علاقه مند هستید و حتما شما می‌توانید آن را به دست بیاورید؛ چون اگر غیر از این بود این آرزو به دل شما نمی اٌفتاد و حالا که چندین سال است در قلبتان است، یعنی شما توانایی داشتن آن را دارید.
مولانا شاعر بزرگ ایرانی شعری زیبا در این رابطه دارد او می‌گوید:

«کین طلب در تو گروگان خداست
زآنک هر طالب به مطلوبی سزاست»

معنی این شعر این است‌: آرزو و خواستۀ تو دست خداوند است؛ در‌واقع در گرو اوست و هر کسی که دنبال آرزو است و خواسته‌ای در دلش دارد، قطعاً سزاوار آن است و می‌تواند به آن برسد چون هر کسی لیاقت و شایستگی چیزی که در قلبش است را دارد. خیلی از انسان‌ها هیچ آمال و آرزویی ندارند و از این‌که به هیچ چیزی علاقه ندارند گله و شکایت می‌کنند؛ ولی وقتی خوب به زندگی آن‌ها نگاه می‌کنید می‌بینید آن‌ها در هیچ زمینه‌ای فعالیت ندارند و توقّع دارند که با عشق و آرزو ‌زندگی کنند.

ما برای این‌که بفهمیم چه چیزی را دوست داریم اوّلین کاری که باید بکنیم این است که به فعالیت‌های مختلفی در اجتماع بپردازیم؛ مثل ورزش، هنر، درس و خیلی‌ چیزهای دیگر، آن زمان اوّلین جرقۀ آرزو زده می‌شود و ما را متوجّه حضور خودش در زندگی‌مان می‌کند که به چه چیزی علاقه‌مندیم و مطمئن باشید که آن کار و حرفه مورد علاقه هم‌ دنبال ما می‌گردد. ستارۀ فوتبال شدن همیشه دنبال کسی می‌گشت که او را با تمام وجودش دوست داشته باشد و چه کسی بهتر از کریستیانو رونالدو.

آرزو همیشه در گوشه‌ای از جهان منتظر کسی است که عاشقانه دوستش داشته باشد. اوّل ما هستیم که باید آن را بجوییم و اگر خوب بگردیم آن آرزو هم به سمت ما می‌آید و در جستجوی یافتن ما حرکت می‌کند. اوّلین قدم و در‌واقع بهترین قدمی ‌که باید برداریم این است که بفهمیم شور و اشتیاق‌مان به کدامین هنر و حرفه گرایش دارد. در سال‌های دور در تلویزیون مستندی جالب می‌دیدم که خالی از لطف نیست برای شما هم بازگو کنم.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *