به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

به وبسایت رسمی حسین دارنده خوش آمدید

توضیح چند جمله قصار _ قسمت دوم – جلسه آقای حسین دارنده

توضیح چند جمله قصار _ قسمت دوم – جلسه آقای حسین دارنده

خود من به‌شخصه از زمانی که این جمله و جملاتی مشابه را که در جلوتر می‌آورم، خواندم، تحوّلی عظیم در دیدگاهم نسبت به خداوند ایجاد شد و خودم را تا مدت‌ها سرزنش می‌کردم و می‌گفتم چرا من برای پول و ثروت و هر چیز دیگری… از خود خدا نمی‌خواستم و به بندۀ او التماس می‌کردم که آن بنده هم با منّت و خواری به من چیزی بدهد یا ندهد؟ من مدت‌ها با این سؤال درگیر بودم و متوجّه شدم که ایراد کار از کَرَم و بخشش خدا نیست؛ بلکه دیدگاه‌های کج و غلط من بوده که باعث می‌شده من از خدا چیزی نخواهم و گردنم را نزد این و آن کج کنم؛ مثلاً وقتی به شرکتی برای کار می‌رفتم تمام فکر و ذکر و تمام تمرکزم نزد رئیس آن شرکت بود تا بتوانم نظر او را مبنی بر پذیرفته شدن در آن شرکت جلب کنم و متأسفانه خدا را در درجه چندم قرار می‌دادم.

نظیر این اتّفاق را شما در دوست و آشنا زیاد دیده‌اید. کسانی که برای دریافت مبلغی بسیار کم یا حتّی شغلی بی‌ارزش خود را خوار و خفیف می‌کنند و تمام قدرت را در دست طرف مقابل می‌دانند؛ درصورتی‌که کسی که خدا را سرمنشأ تمام قدرت‌ها قرار بدهد، دیگر احتیاجی به التماس و تمنّا ندارد و هر چه بخواهد و نخواهد را فقط از خدا طلب می‌کند و خداوند هم طی زمان مناسبش، یا همان خواسته‌اش یا بهترش را به او از طریق جزءها؛ یعنی انسان‌ها می‌رساند. انسان اگر خدا را مبدأ تمام قدرت بداند و فقط از خدا طلب نیاز کند، خداوند او را محتاج هیچ‌کسی نمی‌کند و انسان‌ها را به‌سوی او می‌فرستد تا او را کمک کنند. امروزه من واقعاً از انسان‌ها تعجب می‌کنم که از انسانِ به این کوچکی خواسته‌های بزرگ دارند ولی از خدای به این بزرگی خواسته‌های کوچک!

سعدی، این سلطان سخن، شعری زیبا دربارۀ درخواست آمال و آرزوها دارد. او می‌گوید:

«دست حاجت که بَری پیش خداوندی بر
که کریم است و غفور است رحیم است و وَدود
کَرَمش نا متناهی نَعَمش بی پایان

هیچ خواهنده از این در نرود بی مقصود»

توضیح چند جمله قصار _ قسمت دوم – جلسه آقای حسین دارنده

منظورسعدی این است: اگه حاجتی داری و چیزی می‌خواهی از خدا بخواه که بخشنده و مهربان است و کرم او تمامی ندارد و هیچ خواهنده‌ای از درب منزل او ناامید نمی‌رود. تمام بزرگان دنیا از فلاسفه تا شاعران یا دانشمندان و پزشکانِ بزرگ تاریخ، حالا آن‌هایی که خداپرست هستند؛ گفته‌اند: فقط از خدا بخواه چون خدا روزی‌رسان است. تمام این افراد خدا را در اولویت زندگی خود قرار داده‌اند و فقط از او طلب نیاز کرده‌اند و خدا هم بهترین نوع خواسته‌شان را در بهترین زمان ممکن به آن‌ها داده است. به نظر من خداوند جوابِ (نه) به کسی نمی‌دهد چون او کریم‌تر از این حرفه‌است که به کسی جواب رد بدهد. خداوند خواستۀ ما که اگر از انتهای دل باشد را یا در همان لحظه به ما می‌دهد‌ یا بعد از مدّتی که زمانش برسد به ما می‌رساند، یا همان خواسته ما را نمی‌دهد و بهترش را می‌دهد. پس ما باید صبر و اعتماد خود را نسبت به خدا از دست ندهیم تا خداوند کار خود را انجام دهد.

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *